Τρίτη 25 Μαρτίου 2008

Τι Λοζάνη τι Κοζάνη, τι Πράγα τι Λάρισα;

Καταγράφω το παρακάτω από την «Καθημερινή», σκεπτόμενος τη Λάρισα και ιδιαίτερα τη συνοικία του Αγίου Γεωργίου της οποίας διαμαρτυρία για το χάνδακα, εμείς «ποταμάκι» το λέγαμε παλιότερα, διάβασα την Τρίτη 25 Μαρτίου 2008, στη «Ελευθερία».
Το άρθρο το αφιερώνω σε Νομάρχη και Δήμαρχο Λάρισας καθώς και σε καθένα οπαδό του «μονόδρομου» της ανάπτυξης. Σημειώστε, βέβαια, κι αυτό το «η Αυστρία και η Γερμανία θέσπισαν νέους φόρους για τα βαρέα οχήματα που μεταφέρουν αγαθά, με αποτέλεσμα μεγάλο μέρος της κίνησής τους να διοχετευθεί στην Τσεχία». Έχει ιδιαίτερη σημασία διότι θυμίζει πως κάποιοι, στην περίπτωσή μας «ευαίσθητοι» περιβαλλοντικά Ευρωπαίοι, «πέταξαν στα σκουπίδια τους στην αυλή του φτωχού γείτονά τους».
Σημειώστε, επίσης, τα σχετικά με «εκπομπές CO2 στην πόλη, ελάττωση του θορύβου, μείωση του κυκλοφοριακού». Μήπως σας θυμίζουν κάποια από τα προβλήματα της πόλης μας; Παρατηρείστε το «μεταφορικές στράφηκαν στη χρήση μικρότερων και λιγότερο ρυπογόνων φορτηγών». Δεν αναρωτηθήκατε, άραγε, ποτέ, ευρισκόμενοι πίσω από μικρά φορτηγά μεταφορικών εταιρειών, για το κάθε πότε υφίστανται τροχονομικούς ελέγχους για εκπομπές καυσαερίων αυτές οι «βόμβες» ρύπανσης; Δεν αναρωτηθήκατε για το τι γίνεται με τις ώρες φορτώσεως και εκφορτώσεως και εάν αυτές οι άτιμες τηρούνται;
Απολαύστε Πράγα, κλείστε τα μάτια και ονειρευτείτε πως κάποια μέρα έτσι θα είναι και η πόλη μας.
«Πετυχημένο πείραμα στο κέντρο της Πράγας
Από το 1990 έως το 2003 ο αριθμός των οχημάτων στην Πράγα διπλαστάστηκε. Ταυτόχρονα, η Αυστρία και η Γερμανία θέσπισαν νέους φόρους για τα βαρέα οχήματα που μεταφέρουν αγαθά, με αποτέλεσμα μεγάλο μέρος της κίνησής τους να διοχετευθεί στην Τσεχία. Η Πράγα είχε ήδη απαγορεύσει την πρόσβαση στο κέντρο των φορτηγών και λεωφορείων άνω των 3,5 τόνων. Στη συνέχεια θέσπισε σταδιακά απαγορεύσεις για τις υπόλοιπες ζώνες της πόλης, διώχνοντας έτσι τη διέλευση βαρέων οχημάτων μέσα από τις αστικές περιοχές. Τα μέτρα είχαν άμεσο αποτέλεσμα και οι διελεύσεις βαρέων οχημάτων μέσα στην Πράγα μειώθηκαν από 50% έως και 85%, στους πιο βεβαρημένους αυτοκινητοδρόμους. Υπολογίζεται ότι μειώθηκαν έτσι κατά 1.650 τόνους ετησίως οι εκπομπές CO2 στην πόλη, ενώ σημαντικά ήταν τα οφέλη στην ελάττωση του θορύβου, στην εξοικονόμηση ενέργειας, στη μείωση του κυκλοφοριακού. Πολλές μεταφορικές στράφηκαν στη χρήση μικρότερων και λιγότερο ρυπογόνων φορτηγών, προκειμένου να έχουν πρόσβαση μέσα στην πόλη. Σημαντικά θεωρούνται τέλος τα οφέλη των ζωνών περιορισμού της κυκλοφορίας για τη βελτίωση της εικόνας της πόλης, που στηρίζεται σημαντικά από τον τουρισμό».
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_100041_25/03/2008_263958

4 σχόλια:

phlou...flis είπε...

Εχεις απόλυτο δίκιο. Θάθελα ένα δήμαρχο να δυσκολέψει τη ζωή των τροχοφόρων εντός πόλης. Να μην τους φτιάχνει φαρδείς δρόμους και χώρους σταύθευσης, να τους κυνηγάει μέχρι να αποφασίσουμε να περπατάμε. Θα τον ψηφίσω με δύο χέρια.

Στέφανος είπε...

Μήπως, να συζητούσαμε αυτό το "εντός πόλης"; Τι έκταση πιάνει το "εντός"; Τι θα συμβεί περιμετρικά του; Πώς διαμορφώνονται οι περιουσιακές υπεραξίες προς τα πάνω ή προς τα κάτω; Να φύγουν τα τροχοφόρα από το κέντρο. ο.κ. Μήπως, να συζητούσαμε και τη λύση του να φύγει το "κέντρο" από το "κέντρο";

phlou...flis είπε...

Να φύγει το "κέντρο" από το "κέντρο", ωραία ιδέα. Φαντάζομαι πως εννοείς να φύγουν γενικά οι δημόσιες υπηρεσίες από το "κέντρο". Αν ναι, τότε μαζί σου. να φτιαχτεί ένα "κέντρο" ΄ξω από την πόλη, εκεί να συγκεντρωθούν ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ οι υπηρεσίες και το "κέντρο" να ...αλλάξει χρήση. να το κατοικούν άνθρωποι.
Η δική μου αναφορά (εντός πόλης) έχει να κάνει με το "κέντρο" όπως είναι σήμερα. Γι αυτό και το περιορίζω (μέχρι πού, δε ξέρω να σου πω). Μπορούμε να κρατήσουμε την πόλη για διαβίωση και να "πάμε" τις δουλειές μας και τις υπηρεσίες αλλού;

Στέφανος είπε...

Αν παρατηρήσεις "πού" βρίσκονται οι εφορίες (και οι τρεις), "πού" βρίσκονται δύο ΚΕΠ, τρεις ΑΤΕ bank... θα καταλάβεις τι εννοώ. Και είναι μόνο τρία παραδείγματα. Φαντάσου να στρωθούμε κάτω και να σκεφτούμε "πού", π.χ., θα μπορούσαμε να ξαποστείλλουμε αυτό το εξάμβλωμα που προσβάλει την αισθητική και τις αισθήσεις μας και που αποκαλείται ... "Θέμιδος Μέγαρον"; Μόνον μια τέτοια μεταφορά σου αδειάζει τη μισή πόλη. Βέβαια, σου αδειάζει και τα μισά διαμερίσματα, γραφεία, καταστήματα...χμ... μάλλον δύσκολο το κεφάλαιο που πιάσαμε.